Loading...
THE DEADLINER2019-05-03T13:29:22+00:00

Skallebanken – kreativt samarbeid i nord

Den kreative næringa i Nord-Norge er kompetent, men fragmentert. Nettverksprosjektet Skallebanken mener samarbeid er løsningen for økt synlighet og oppdragsmengde for kreativ kommersiell næring i nord. 25. oktober arrangerer de gratis fagseminar og bransjemingel i Harstad.

Skallebanken er et Innovasjon Norge-finansiert bedriftsnettverk som har som mål å løfte den kreative næringa i Nord-Norge. Initiativtakerne er Deadline Media, Hipp Hurra og Chili. Nettverket har hittil gjennomført forstudie og forprosjekt hvor de har utredet hvordan man kan tenke nytt rundt organisering og samarbeid for å løfte den kreative kommersielle bransjen i nord.

Målet er å styrke bransjens kompetanse, ressurstilgang, omdømme og konkurransekraft.

Kreative skaller 

Navnet “Skallebanken” symboliserer måten vi ønsker at nettverket skal fungere – ved å samle flest mulig kreative skaller, vil vi sammen få økt vår kreative kompetanse og stå sterkere i et nasjonalt perspektiv. 

Bedriftene i nettverket ser ikke på den interne konkurransen mellom dem som en utfordring.Det vil selvfølgelig være situasjoner der vi alle leverer tilbud, men vi ønsker jo heller at “en av oss” skal få tilslag, enn at jobben går til et byrå fra et annet sted i landet. Derfor ønsker vi heller et fokus på at vi her nord skal spille hverandre gode, enn å konkurrere hverandre ut. Vi skal heller hele tiden strekke oss etter å være den beste versjonen av oss selv, enn å fokusere på å rive andre ned.

Kompetanseheving

– Ved å ha denne typen nettverk vil vi få muligheten til å få større leverandører og bransjefolk til å komme hit og holde fagseminarer og liknende, i stedet for at vi må reise sørover. I tillegg mener vi at samarbeid på tvers av bedrifter og fagområder, vil styrke næringen vår, noe som igjen vil gagne alle kundene våre.

Skallebanken vil fortelle historien om den kreative krafta i det nord. Slik skal de skape en sterk og overbyggende identitet for nettverksmedlemmene. Prosjektet vil også utrede forskjellige former for samarbeidsmodeller på tvers av organisasjonsnummer.

Ønsker flere medlemmer i samarbeidet

Neste steg er et treårig hovedprosjekt, da ønsker initiativtakerne å ha med seg nye medlemmer og samarbeidspartnere fra hele landsdelen.

Om du driver et selskap med flere ansatte eller er freelance, er du like aktuell, og vi oppfordrer alle til å melde seg på Skallebankdagen for å få mer informasjon og for å bidra til å forme prosjektet videre.

Arctic Innovation Week

Skallebankdagen er en av arrangementene i Arctic Innovation Week, og hit kommer også Innovasjon Norge for å informere om sin satsning på kreativ næring. Vi har også et tett samarbeid med Kreativt Forum, som er nasjonal bransjeforening for kommersiell kreativ kommunikasjon, og er glade for at også de kommer på Skallebankdagen. Arrangementet er gratis, men krever påmelding. Det avholdes på UiT – Norges arktiske universitet Harstad, og er en del av programmet i Arctic Innovation Week.

For påmelding, program og mer informasjon, se arrangementet på Facebook: 

INFORMASJON OG PÅMELDING
“Å komme sammen er begynnelsen. Å holde sammen er framgang. Å arbeide sammen er suksess.”
― Henry Ford
MELD DEG PÅ VÅRT NYHETSBREV

Vil du jobbe sammen med oss?

Vi er heldige som stadig får flere bedrifter og organisasjoner som vil jobbe sammen med oss, så nå trenger vi flere folk på laget, og leter etter en prosjektleder.

Hvem er du?

Du er navet mellom kunden og alle involverte i teamet, og sørger for at sluttproduktet blir bedre enn kunden forventer. Du har ansvaret for budsjett- og prosesstyring, koordinering av aktiviteter og fremdriftsplaner. Du er den som beholder roen og smilet, når det koker.

Vi ser etter en kreativ person med hjerte for historiefortelling. En person som liker å skrive, og som har erfaring fra markedsføring, sosiale medier, og innholdsproduksjon.

Du er ærekjær, nysgjerrig, ærlig og ekte, og alle vet hvor de har deg. Du har ambisjoner om å utvikle deg videre innen prosjektledelse eller rådgivning, og du er tydelig, kundeorientert og strukturert. Du har teft for effektiv kommunikasjon i sosiale medier, og skriver godt. Du er utadvendt en relasjonsbygger.

NYSKJERRIG PÅ HVA VI JOBBER MED?
Deadline Media
Hvem er vi?

Vi er et team på ni ansatte som jobber med filmproduksjon, kommunikasjonsstrategi eller produksjon av innhold til digitale kampanjer og eventer. Vi har et godt og uformelt arbeidsmiljø, men ikke redd for å ha store ambisjoner. Vi er i vekst, og satser stort. Ikke bare på å bygge opp en spennende portefølje, men også på våre medarbeidere. Hos oss er det rom for å forme egen arbeidshverdag og gjennomføre prosjekter man drømmer om. 

I Deadline Media bygger man seg opp 360 graders erfaring innen markedsføring og er en spennende arbeidsplass for deg som brenner for markedsføring og filmproduksjon, med hektiske dager og høyt tempo.

Arbeidssted: Bodø eller Sortland. En del reising mellom kontorstedene må påberegnes, i tillegg til reising i forbindelse med produksjoner. Bor du hverken i Bodø eller på Sortland? Ingen problem – vi kan bistå med flytting og å finne bolig!

For mer informasjon, ta kontakt med

Søknadsfrist: 3. november 2019

Tiltredelse: Snarest

Søknad sendes til martin@deadlinemedia.no

Deadline Media er Nord-Norges største produksjonsbyrå med over 25 års erfaring. Vi produserer film, TV og innhold til digitale kampanjer, eventer og sosiale medier. Vår unike TV-bakgrunn har gitt oss teft for å se hva som utløser engasjement, og vi har ærlige og effektive rådgivere i alle ledd. Det er i skjæringspunktet mellom den filmfaglige produksjonskompetansen og fremoverlente markedsførere at magien skjer – det er det kaller vi Deadlinemagien.

Nye folk + gamle folk i nye stillinger

Først om de nye

Vilde Odmundson er ansatt som grafisk designer – en stilling vi i utgangspunktet ikke hadde planlagt, men når noen sjanser må man bare ta, når de kommer rækede på ei fjøl. For Vilde har som mange andre nordlendinger vært inne i en forvirret periode med identitetskrise, og vasa rundt sørpå i den tro at gresset er grønnere der. Men som så mange før henne, kunne hun konkludere med at Jørgen Hattemaker hadde rett – graset er grønt for alle, og ekstra stas er det jo med grønt gress her nord. Så hun tok tell vett å fløy mot nord (fri fortolkning av Halvdan Sivertsens episke låt, Ti Tusen Tommeltotta), og med en bachelor i grafisk design fra Westerdals ACT og  to år reklame og merkekommunikasjon ved Norges kreative fagskole i ryggsekken var det ingen tvil om at dette var ei dame vi ville ha. Vilde har tidligere jobbet i reklamebyrået McCann Oslo med kunder som TINE, Peugeot, Regnskogfondet, Apotek1 og Ruter, og vi gleder oss stort til høsten sammen med henne.

Ulrikke Uhre er digital markedsfører og tar ansvar for nettsider og distribusjon. Ulrikke har vært sammen med oss en stund nå, og sklir rett inn i sirkuset!

Du kan kontakte Vilde eller Ulrikke her.

Så om de gamle

Stein Inge har til nå vært daglig leder i både Deadline Media og Deadline Event. På grunn av økt etterspørsel og aktivitet i eventselskapet skal han nå ha fullt fokus på dette, i tillegg til å fortsette som produsent og fotograf i Deadline Media. Martin overtar daglig lederrollen i Deadline Media, og får hjelp av Katrine som tiltrer lederrollen på kontoret i Bodø. Stein Inge er fortsatt eneeier i begge selskapet, gjennom sitt holdingselskap Deadline Holding.

Deadline Media
Hvorfor endre på et vinnerlag?

Økt etterspørsel er hovedårsaken til omstruktureringen. At bedrifter og organisasjoner i Nordland ser verdien i å ha godt innhold i sine kanaler er veldig gøy, og det finnes så mange bedrifter i området som har spennende historier de enda ikke har fortalt. Det har vi lyst å gjøre noe med.

Vi fokuserer på historien bak det kommersielle budskapet når vi produserer film for våre kunder, og målet vårt er alltid at historiene vi forteller skal engasjere de som ser den, og det er nok nettopp dette som skiller oss fra andre leverandører av kommersiell film i regionen.

At etterspørselen øker, øker naturligvis også antall tilbydere. Men for oss har ikke det vært negativt – tvert imot. Jo flere som tilbyr film, jo mer bevisst blir kundene på kvalitetsforskjellene, og hvilken innvirkning det har på merkevaren, det er bra for oss og pusher oss til å alltid levere den beste versjonen av oss selv.

Folk er nøkkelen

Film- og markedsføringsbransjen har utviklet seg i rasende fart de siste årene, og for å imøtekomme denne tilbyr vi nå flere tjenester innen kommunikasjon og distribusjon, i tillegg til selve filmproduksjonen. Akkurat nå leter vi etter dyktige prosjektledere med digitale hoder, men alle med lidenskap for filmfaget er alltid hjertelig velkommen til å ta kontakt med oss.

Vil bli best i Nord-Norge på kreativ kommunikasjon

Selv om Deadline Media leverer de fleste kommunikasjonstjenester, er film grunnmuren i selskapet.  De fleste organisasjoner ønsker kun et byrå å forholde seg til, og selv om vi nå er rigget for å påta oss slike oppdrag, kommer vi aldri til å bli et tradisjonelt reklamebyrå. Vi opererer alltid litt på kanten av boksen, og kampanjen “Alle burde ha en Nordlending” for Signal i sin tid, er et godt eksempel på dette. Den ble sensurert på flere kinoer i Norge i 2015, men befestet likevel Signal som en lokal bredbåndsleverandør i Nord-Norge. Filmproduksjon og kommunikasjonen knyttet opp mot distribusjonen av disse, er det vi først og fremst leverer. Det er det vi er eksperter på, og det vi skal være best i Nord-Norge på. 

MELD DEG PÅ VÅRT NYHETSBREV

Kino?

Ja takk.

Vi sier ofte til våre kunder at de må vise filmene sine på kino. Blikket vi får i retur sier “selvfølgelig sier du det, du vil bare ha mer penger ut av meg”. La oss svare på det, en gang for alle.

Kinoreklame = Kvalitet

Å vise reklamefilmen sin på kino betyr kvalitet på to helt sentrale områder. Det betyr at du har et innhold av høy kvalitet som vil gi seerne en opplevelse, noe som samsvarer med vår tankegang om å ikke slite ut kundene sine for likes og klikk. Det betyr også at du får høy kvalitet på de visningene du betaler for – filmen din blir sett.

En undervurdert distribusjonskanal

Nyere undersøkelser, gjennomført av Ipsos MMI og Meetingpoint, viser blant annet at kinoreklame er 3,6 ganger mer effektiv enn TV-reklame, i forhold til reklameerindring. I tillegg til å huske reklamen godt, mener publikum at kinoreklame er en del av kinoopplevelsen og sier at den er både ønsket og forventet.

Reklamen er en del av opplevelsen

Forestill deg selv. Du har kjøpt billetter til en film du har gledet deg til å se. Mobilen er på lydløs og du lander i kinosetet. Endelig kan du lukke hverdagens ståk og krav ute. Det er deg, 50/50 popcorn og baconcrisp, en sukkerdrikk, mørket og lerretet. Du har full fokus på det sistnevnte, og … *din merkevare her*.

Filmen du har produsert blir sett. Budskapet ditt blir ikke bare hørt, det blir også husket. Det betyr at det er høy kvalitet på hver eneste visning av filmen din, og at du er et stort steg på veien i å nå ditt mål om holdnings- eller handlingsendring.

Her kan du se en av våre kinoproduksjoner:

Forsterker markedsmiksen

Setter du kinovisningen i sammenheng med den øvrige markedsmiksen din, plakater, TV, annonsering digitalt og på papir, din synlighet i sosiale medier sier undersøkelsen at det er 57 % sannsynlighet for reklameerindring.

Kinoreklamen øker

De siste årene har omsetningen på kinoreklame økt med over 50 %. Grunnen til dette er at stadig flere annonsører ser verdien i denne distribusjonskanalen, blant annet fordi kinoene leverer stabilt høye besøkstall og har attraktive målgrupper. I tillegg er det en svært priskgunstig kanal – enn så lenge, i motsetning til hva veldig mange tror.

Vi formidler always-on- og kampanjeavtaler på kinoer i hele Norge – også lager vi jo film da!

Kontakt oss for en prat og film og sånt

“Oh how Shakespeare would have loved cinema!”
― Derek Jarman, Dancing Ledge
MELD DEG PÅ VÅRT NYHETSBREV

Statistikken som dreper

Vanligvis statistikken en konsekvens av, og ikke årsaken, til dødstallene i media, men vi mener at den i seg selv kan også drepe. Les videre for å finne ut hvem-hva-hvordan👇

Dreper statistikk kreativitet?
Står kreativiteten for fall?

Ifølge Store Norske Leksikon defineres kreativitet som skapende evne eller virksomhet, idérikdom.  Pia Gulbrandsøy er stipendiat ved Høgskolen i Buskerud, og forsker på om det finnes ulike måter å være kreativ på. Hun deler fenomenet i to hovedkategorier; problemløsende og nytenkende kreativitet, og skiller mellom proaktiv og reaktiv kreativitet. Reaktiv kreativitet er reaksjonen på et problem som må løses: Ut i fra et foreliggende problem vil en bruke sin kreativitet for å forsøke å løse det. Proaktiv kreativitet er kreativitet som innebærer ideer og nytenkning uten at det nødvendigvis foreligger noe problem.

Som innholdsprodusenter jobber vi ut fra begge disse perspektivene, enten vi blir presentert med en problemstilling eller budskap som skal kommuniseres, eller vi får mindre konkrete kommunikasjonsoppgaver i forbindelse med merkevare- eller omdømmebygging. Uansett hvilken type kreativitet vi jobber ut fra, står vi overfor en utfordring og påstått potensiell dødstrussel – statistikken.

Markedsførere elsker statistikk

Et utsagn vi med glede stilte oss bak for noen år siden. Den digitale markedsføringen var kommet for å bli, men utfordringene lå i målbarheten. Bedriftene var skeptiske fordi de ikke kunne vite hvor mye av annonsekronene som førte til salg (noe vi senere lærte oss het konverteringer, ettersom et salg kan være så mangt). De store plattformene svarte på tiltale, og lanserte stadig mer avanserte målevertøy, og vi hoppet av glede i kontorstolene våre. Nå skulle de få se, tenkte vi. Og vi målte og koste oss i excel i dagevis før møtene. Vi hamret ned forkortelser på parametre vi knapt selv forsto, og gikk med hevet hode inn til sjefen sjøl. Vi peika og forklarte, og kunne til og med vise til enda flere avanserte målrettingsverktøy – nå kan vi nå hvem vi vil, hvor vi vil og når vi vil! Det var hallelujastemning over hele fjøla.

Men hva skjer med kreativiteten, når de kreative folka sitter og analyserer seg i hjel i excel, attribusjonsmodeller og fandens oldemor?

Vi vet for mye og tørr for lite

Sannheten er at verktøyene er i ferd med å begrense oss og gjøre oss dårligere. Vi vet for mye om de vi skal treffe, og dette gjør at vi tar færre sjanser. Vi er redde for å bli stilt til ansvar for en KPI, CTA eller bouncerates som ikke står i forhold til glansbildet vi sendte over da vi fikk oppdraget. Vi er fanget i en boks (eller en excelcelle om du vil), når jobben vår er å være utenfor boksen. Den store annonsørrapporten 2018, produsert av ANFO, spekulerer i at kreativiteten i norsk markedsføring er på vei nedover, i takt med at analysegrunnlaget stiger. Det vil ikke vi være en del av.

Ta kreativiteten tilbake!

Statistikk er bra, la det være sagt (markedsførere elsker fortsatt statistikk) – men vi må lære oss å bruke den med måte. Å ikke se oss blind på tallene, men stole på kreativiteten – dyrke kreativiteten. Det er kreativiteten som skal gjøre bedriftene til sterke merkevarer og øke salget (konverteringene, beklager!) . Og ja – kanskje går vi på en smell, der klikkraten ikke går i taket, men vi lærer. Ssannheten er sagt av mang en prins på jakt etter prinsessen – den som intet våger, intet vinner!

Hvem tar regninga for kreativ prøving og feiling?

Kundene? Ja. Og nei. Men det er vår oppgave som kreativt byrå å lære kundene om de kreative prosessene og skape forståelse for at kreativitet er en langsiktig investering. Dette er også forklaringen på at våre mest suksessfulle produksjoner er for langsiktige kunder som investerer i kreativitet over tid. Vi skal bruke tallmaterialet, men vi skal bruke det med måte. Vi skal bruke verktøyene, der de er relevante. Men vi må ikke presse kreativiteten inn i en så liten boks at den ikke får plass. At alt som er igjen er en liten plakat med store bokstaver hvor det står KJØP MER, fordi vi vet at målgruppen kan lese, lystrer på CTA, har brunt hår, 2,5 katter og bor i an blokk i nærheten av butikken vi jobber for. Vi skal være kreative, både reaktivt og proaktivt, både oppover og nedover, digitalt og analogt. 

Kreativiteten skal ikke analyseres til døde. Kreativiteten skal leve!

Kilder:

Den store annonsørrapporten 2018, Store Norske Leksikon, Magma

MELD DEG PÅ VÅRT NYHETSBREV

Takk-for-i-år-utgaven

Herreminhatt da var vi her igjen.

Det er igjen tid for å se litt i bakspeilet – men aller mest har vi lyst å se fremover.
Ikke fordi 2018 ikke har vært et rått år, for det har det virkelig!

2018 
Skalleprosjekt

Året startet med første møte i det kreative samarbeidet Skallebanken. Vi er med i et prosjekt der noen av de beste skallene i Nordland stikker skallene sammen, og på den måten kan plukke ut det beste hodene til enkeltprosjekter. På den måten kan vi ta på oss større prosjekter og levere bredere og bedre kompetanse til våre kunder. En klassisk vinn-vinn!

Filmprosjekt

I år har Katrine fått masse ny og nyttig læring “on set”. Vi leverte koordinatortjenester på kortfilmen “HÆSTKUK” som har premiere på Tromsø Internasjonale Filmfestival i januar. Med produsenten Ragna Nordhus Midtgard fra MER FILM som mentor fikk markedsføreren smaken på settlivet og ikke minst lyst til å ta opp ridesporten igjen! Filmen er regissert av bodødame og manusforfatter Aasne Vaa og vi gleder oss stort til premiere.

Vår egen film Hermann, regissert og skrevet av Tord Theodor Olsen, hadde premiere på Barnefilmfestivalen i Kristiansand i april. Det var stort!

TVprosjekt

Senere på høsten banket selveste NRK på døren og trengte våre tjenester under en innspilling i Henningsvær – under storproduksjonen 22. juli. I første runde var vi med på casting av nøkkelroller, og etterpå brettet Katrine ivrig opp armene igjen, denne gangen som statistansvarlig, med god hjelp fra Henriette.

I tillegg har Kevin gjort klipp og foto på TVdokumentaren om flyulykken som fant sted på Helgeland i 1988. Den heter Torghatten og gikk på NRK 1 på 30årsmarkeringen for ulykken i mai i år.

Sorteringsprosjekt

Vi er så heldige å ha Iris Salten som kunde, og det er en gjeng som vet å pushe grenser i kommunikasjonen, og utfordre både seg selv og oss på hva som blir det neste store. I år fikk Katrine og Robin være med da selveste ordføreren sparket i gang strandryddeaksjonen på vakre Bliksvær, og vi har hatt en phootoshoot med selveste superfortograf Nadia Norskott på Vikan. Det ble det selvfølgelig film av!

Ekstra gøy er det jo da at RenoVest også har lyst å leke med oss – og leke fikk de, da Thomas produserte denne fantastiske filmen for dem. Sortering er gøy – det kan vi skrive under på!

Festivalprosjekt

Dette punktet kunne bare handlet om den fantastiske jobben Henriette, Stein-Inge, Inger Berit og resten av Deadline Event gjør med Fæsterålen, og at vi slo både publikumsrekord og omsetningsrekord i år (Hurra!). Men det handler også om at vi fikk være med da Sparebanken Nord-Norge lanserte tidenes event i Harstad; GLØD. Et utrolig gøy prosjekt hvor vi fikk filme ildsjelene som står på for idretts-og organisasjonsnorge dag ut og dag inn. En snill dag på jobb, for å si det sånn. I tillegg var Deadline Event med på den praktiske eventproduksjonen – sinnsykt gøy!

På toppen av dette har vi lansert en egen “festival” for næringslivet (også kalt konferanse): PLOGkonfreansen skal inspirere og motivere bedrifter i Nord-Norge til å tørre å tenke større, og strekke seg lengre for å sikre vekst og utvikling i nord. Du kan melde deg på her.

Det-som-betyr-noe-prosjekt

I høst var Robin og Thomas ute å gjorde en skikkelig viktig jobb. En aksjonsfilm for Øyriket utenfor Harstad, som står i fare for å miste ambulansebåttilbudet sitt. Selv om vi har sett den tusen ganger, gir den oss fortsatt frysninger og klump i halsen. Ekstra tusen takk til Bendik, som lot oss låne den flotte sangen sin <3

Samferdselsprosjekt

Som kommunikasjonsleverandør for samferdselsavdelingen i Nordland fylkeskommune får vi jobbe med noe av det vi liker aller best – nemlig vakre naturbilder. Som vi alle vet er Nordland fullspekket av natur, og fotografene våre sier ikke nei takk til å lufte dronen. Men for å virkelig nå ut til folk med viktige beskjeder leide vi inn ekstern hjelp – Kliff Arne fra Selve Narvik. Aldri har vi opplevd en sånn respons som med han. Ingen tvil om at denne karen appellerer til den indre nordlending i både nordlendinger og søringer!

Ikke nok med det, vi fikk også med oss Bjørn Sundquist på laget, da vi skulle fortelle om den vakre nordlandsnaturen som kollektivtilbudet i Nordland lar oss oppleve. Kevin og Martin var relativt starstruck etter en time med han i studio!

Nettsideprosjekt

I løpet av året har Deadline Media fått ny nettside, og ikke nok med det – vi har startetdenne “bloggen” hvor vi skriver om det som opptar oss innen kreativ kommunikasjon og markedsføring. Vi delte blant annet denne posten om hvordan man nå kan gå inn å se hva en bedrift annonserer med på facebook, uten innloggingstilgang.

Prosjektlykke

Det er så mange flere prosjekter vi gjerne skulle nevnt. Vi er evig takknemlige for at vi har så mange og varierte kunder som tar oss med på sine reiser.

I år som i fjor er det noen som kommer og noen som går. I vår valgte Tord å forlate oss, til fordel for å starte eget selskap. Trist for oss, men gøy for han – og vi jobber fortsatt mye sammen. Også fikk vi ny kreativ leder – Martin Meisterlin kom fra stillingen som salgssjef i VOL Marked i juni – og vi er superglade for å ha han på laget!

Her ser du vårt showreel for 2018, med smakebiter fra noen av årets prosjekter.

TAKK FOR 2018 FOLKENS – vi digger dere!
2019

Tida er også kommet for å se fremover.
2019 ser lyst ut for vår del. Vi har flere veldig spennende prosjekter som PLOG og Fæsterålen, i tillegg til oppdrag for offentlige aktører og privat næringsliv.

Vårt løfte for det nye året til oss selv og til våre kunder, er at vi skal hylle kreativiteten.
2019 skal leves i kreativitetens navn.

Vi skal tørre å pushe grenser, tenke utenfor boksen, og skape fantastisk innhold som blir lagt merke til.
Vi skal levere kvalitet i alle ledd.
Vi skal fortelle nydelige, vonde, vakre og artige historier.

I tillegg skal 2019 også bli samhandlingens år. Vi skal kjempe for mer samarbeid i en bransje som er veldig konkurransepreget. Vi skal legge til rette for at regionen skal vokse, og det skal vi gjøre gjennom å samarbeide med våre likemenn – våre “konkurrenter”, for å lande større prosjekter, for å levere bedre resultater og for å sette Nord-Norge på det kreative kartet.

Med ønske om et fantastisk nytt år <3
MELD DEG PÅ VÅRT NYHETSBREV

Hva gjør du nå, Donald Trump?

Nå kan du se annonsene til alle sider på Facebook – helt uten å være logget inn. Se hva konkurrenten din gjør, bli inspirert – men kanskje aller viktigst: Finn ut hva Donald Trump holder på med om dagen!

hva gjør du nå, donald trump
Se alle aktive annonser for en side

Du kan altså sjekke konkurrentene dine, eller rett og slett bli inspirert av de beste – hvordan  kjører de annonsene sine? Hvilken type innhold bruker de? Hva vektlegger de i kommunikasjonen? Og det er svært enkelt, bare gå inn på den siden du ønsker å se på, og klikk på fanen “info og annonser”. Da får du opp alle aktive annonser for siden. Du kan ikke se målretting eller reaksjoner/kommentarer.

skjermdump facebook informasjon og annonser
Dagslys

Så hvorfor gjør Facebook dette? Vår første tanke da vi oppdaga dette var “shit – nå kan alle se hvordan vi annonserer”, og kjente at dette var både avslørende og invaderende. Men vi har jo ingenting å skjule! Og det er vel akkurat derfor Facebook gjør dette, fordi innhold som bør skjules heller ikke skal ligge på Facebook. Vi heier på åpen og ærlig kommunikasjon, og på dagslys i alle kanaler.

Vår andre tanke var “oi, dette er spennende” for nå kan vi lære av bedrifter og organisasjoner vi virkelig ser opp til! Også kan vi snoke på de vi ikke ser opp til, men som samtidig har vist seg å være ganske rå på digital markedskommunikasjon; Hva annonserer ISIS, Donald Trump eller Klu Klux Klan med og hvordan gjør de det?

The Donald

Facebook gjør dette for å forhindre at plattformen blir brukt som et politisk virkemiddel. 7. mai 2018 innførte de derfor en ny funksjon i USA, Storbritannia og Brasil: alle annonser relatert til politikk eller saker av nasjonal betydning, skal ha informasjon om hvem som har betalt for dem. Facebook går faktisk så langt at de også viser rekkevidden, alder, geografi og kjønn for annonsen.

Så hvor mange annonser kjører Donald Trump akkurat nå? I skrivende stund kjører Donald Trump intet mindre enn 4900 forskjellige annonser på Facebook. Blant annet samler han underskrifter for å bygge den berømte muren mot Mexico. Nysgjerrigheten vår vant, og vi MÅTTE trykke på linken for å se hva som skjedde, og vipps hadde vi underskrevet – Ett klikk på Facebook! Deadline Media er altså FOR bygging av mur mot Mexico. Not.

Hva skjer i Norge?

I skrivende stund er ingen av de norske partiene særlig aktive på betalt innhold. Høyre har ingen annonser, Arbeiderpartiet har to, og ingen av de to partilederne har aktive annonser. Norske sider ikke er underlagt Facebooks krav om merking av hvem som har betalt for innholdet, ei heller kan man se annonseresultater. Enda. Men Facebook ruller som regel ut nye funksjoner stykkevis og delt, og følger de denne trenden blir vi ikke overrasket om dette også kommer til Norge snart. Det blir uansett spennende å følge med på “info og annonser” på neste års kommune -og fylkestingsvalg. Mer info om politiske annonser finner du her.

Betalt er bra, men…

– Vi tenker uansett at ærlige, engasjerende budskap som sprer seg organisk er det som skaper mest verdi og resultater i lengden. Dette lykkes man med hvis man kjenner målgruppen sin og er bevisst budskapet man ønsker å formidle.

“The beauty of me is that I’m very rich.”

Vell, vi skulle ønske det gjaldt oss også, Donald. Men vi får heller støtte oss til gresshoppen og si “hvorfor være stor når man er lykkelig som liten?” og heller være det – med annonser med organisk innhold, vettet og integriteten i behold.

MELD DEG PÅ VÅRT NYHETSBREV

So Me is So Hard

Sosial?

SoMe er forkortelsen for sosiale medier, men forkortelsen fanger også essensen av det som har blitt resultatet for så mange – me! me! me! (ikke meme altså, som vi ser så mye av på dette internettet for tiden), men – MEG! MEG! MEG! Hvorfor snakker så mange bare om seg selv på sosiale medier? Har man misforstått hele poenget? Det heter tross alt sosiale medier.

“Sosiale ferdigheiter er lært sosial åtferd som gjer det mogleg for ein person å samhandle positivt med andre. Sosiale ferdigheiter handlar om å aktivt dekke eigne sosiale behov og nå eigne mål, utan at dette går utover andre” (www.snl.no)

Samhandle altså.
Positivt.

Er det positivt når lokale kafeen peprer ut “dagens” fire ganger om dagen, uten å spørre hva folk har lyst på? Er det samhandlende? Nei, det er hverken positivt eller samhandlende å presentere udelikate matbilder på matretter ingen har spurt etter i tide og utide.

Hvorfor er det ingen som snakker med folk lengre?

Det er jo nettopp det Facebook også lurer på, og dersom du ikke har gravd deg fullstendig ned i papiraviser den siste tiden, så har du hørt at Mark Zuckerberg (sjefen over Facebook, red.anm.) har trikset med algoritmene sine igjen – men hva betyr det egentlig?

For deg som privatperson betyr det av du får mindre oppdateringer fra bedriftene og organisasjonene du følger i nyhetsfeeden din, og mer fra venner, grupper og arrangementer, noe de fleste synes er bra.

For deg som bedrift betyr det at du må skjerpe deg!
Nå vektlegges interaksjon og samhandling mellom mennesker, og det betyr at du må begynne å snakkemed følgerne dine, ikke til dem. Høres det slitsomt ut? … Toveiskommunikasjon. D I A L O G.

Slapp av og fortvil ikke, her kommer noen tips:
  • Få følgerne dine til å snakke med deg og med hverandre. Det eneste du trenger å gjøre er å legge ut innlegg som engasjerer! Lett, ikke sant?
  • Lag egne grupper basert på for eksempel interessefelt, geografi eller liknende, og skap et internt nettverk, der de kan snakke med hverandre om sammenfallende interesser – gruppa går etterhvert av seg selv! Superenkelt!
  • Få følgerne dine til å dele innhold på vegne av deg. Okei, nå begynner det å bli avansert her – men sannheten er jo at du vil aldri klare å lage bedre reklame enn det fornøyde kunder gjør – så det er like vanskelig som det er enkelt, ha fornøyde kunder – og oppfordre dem til å dele sine opplevelser!

Endringskompetanse er et fint ord, og når vi snakker om memes…

Me-men, fra spøk til side:
I vår digitale hverdag er det helt avgjørende å ha både endringsevne- og ikke minst; vilje, når eksterne premissgivere som Facebook, Google, nettsideleverandør eller andre plutselig endrer spillereglene.

Evne kan kjøpes, men vilje må komme innenfra.Så her er det bare å legge gamle kunster på hylla, og finne på nye triks! Du trenger ikke finne på helt nye triks heller, du må bare tilpasse deg formatet du publiserer på, budskapet kan være det samme! 

Vi leverer strategi og innhold til sosiale medier, men viljen må du levere selv!
MELD DEG PÅ VÅRT NYHETSBREV

Hverdagsutgaven

“Alle dessa dagar som kom og gick, inte visste jag att det var livet”

Et kjent sitat som er alt for hyppig distribuert på wallsickers over det ganske land, av Stig Johansson. Men dog må vi innrømme at det er noe sannhet i denne utslitte klisjeen av en setning. Og nettopp derfor tenkte vi å fortelle litt om vår hverdag og livet i deadline den siste tiden.

Enda en premiere

Forrige nyhetsbrev handlet jo om vår kortfilmpremiere. Men jammen har vi ikke vært involvert i enda en premiere – denne gangen på TV. Vår fotograf og klipper Kevin har jobbet lenge sammen med Polarfox Filmproduction og regissør Gunnar Sohlberg Hagen på dokumentarfilmen om flyulykken på Helgeland for 30 år siden. Du kan se hele filmen på NRK nettTV nå, hvis du ikke fikk den med deg da den gikk i beste sendetid på 30årsmarkeringen for ulykken 6. mai i år.

Fæsterålen
Fæsterålen nærmer seg med stromskritt og prosjektleder Henriette jobber på spreng med å få på plass de siste artistene. Se hele line-up´en her og kjøp billetter før det er for seint!

Sist men ikke minst: møt vår nye kreative leder!

Martin Meisterlin kommer fra stillingen som salgssjef i Andøyposten, Vesteraalens Avis, Sortlandsavisa og VOL. I tillegg er han stand-up komiker, filmstjerne og relativt sprek (skal vi tro på oppdateringer i sosiale medier). På bildet ser vi han i full vigør som konferansier – noe han også mestrer over gjennomsnittet bra. Vi gleder oss altså stort til å jobbe med denne karen, og om du vil ha et ord med han, så er hans flonka nye epostadresse martin@deadlinemedia.no

Carpe diem!

Premiereutgaven

Hurra!

I dag sprettes champagnen, for i dag er det premiere på kortfilmen Hermann, skrevet og regissert av vår egen Tord T. Olsen og produsert av Deadline Media!

Og med produsert, mener vi PRODUSERT!
Vi har gjort så og si alt selv, fra snekring av vegger til knusing av vegger, filming såklart, casting – vi har til og med ansatte som medvirker i filmen! Klipp, rigging, grading, handling, fiksing, lyssetting… lista er eviglang, men derfor er det også så himla stas at filmen slippes i dag, på selveste  Barnefilmfestivalen i Kristiansand. Tord er selvfølgelig på plass, følg med på Instagram for updates!

TORD OM HERMANN
Hermann er en kortfilm som tar for seg barns første forelskelse og hva det gjør med hodene våre. Det er så mange ting fra min egen barndom hvor man gjorde helt syke ting for å imponere damene. Samtidig er jeg nesten hundre prosent sikker på at det jeg gjorde ikke hadde noen innvirkning hverken for eller imot. Så det er jo det denne filmen tar for seg.

Det er alltid moro å lage film i Nord-Norge for det er alltid et fryktelig stort spørsmål om vær. Dermed blir prosessen ekstra spennende. Det kan se ut som vi var veldig heldig med været, men de fleste dagene var det 5 grader og overskya. Heldigvis hadde vi noen innescener. Og heldigvis hadde vi et par skyfrie soldager hvor vi fikk vist fram landsdelen fra sin aller vakreste side. Selve innspillingen gikk over 9 dager, men vi hadde noen dager før det, hvor vi bygget alt av rekvisita etc. Vi hadde stort sett alt selv, så det var faktisk fotografen og regissøren som unaturlig nok bygde det meste.

Jeg tror det beste øyeblikket var da jeg så hvor nydelig bildene ble. Det er helt utrolige omgivelser, og fine karakterer i filmen, så sammen ble det veldig fint. Det var også veldig morsomt å kjøre traktor.Vi hadde heldigvis ingen store kriser underveis, annet enn at vi snubla litt her og der og var sent ute med det meste. Alle deler kunne vært bedre planlagt, men sånn er det når budsjettet er på et minimum. Jeg er veldig fornøyd med crewet. Det er helt sykt høy produksjonsverdi og det er nesten ikke til å forstå at vi var så få mennesker som jobbet med den, med et så lite budsjett. En film som dette har fort et budsjett på over 1,5 millioner. Vi måtte klare oss med én tredel av det.

Filmen skal distribueres så bredt som mulig. Vi kommer tilbake til alle stedene filmen skal vises, og når.

Vi gleder oss veldig til å endelig kunne vise hva vi har jobbet så mye med!

Og mens du venter på å få se Hermann, kan du kose deg med denne bakomfilmen:

Da gjenstår det bare å sprette korka og ønske alle ei sabla fin helg
– det skal vi hvertfall ha!

NYHETSBREV