Loading...
THE DEADLINER2018-11-02T11:52:34+00:00

Hva gjør du nå, Donald Trump?

Nå kan du se annonsene til alle sider på Facebook – helt uten å være logget inn. Se hva konkurrenten din gjør, bli inspirert – men kanskje aller viktigst: Finn ut hva Donald Trump holder på med om dagen!

hva gjør du nå, donald trump
Se alle aktive annonser for en side

Du kan altså sjekke konkurrentene dine, eller rett og slett bli inspirert av de beste – hvordan  kjører de annonsene sine? Hvilken type innhold bruker de? Hva vektlegger de i kommunikasjonen? Og det er svært enkelt, bare gå inn på den siden du ønsker å se på, og klikk på fanen “info og annonser”. Da får du opp alle aktive annonser for siden. Du kan ikke se målretting eller reaksjoner/kommentarer.

skjermdump facebook informasjon og annonser
Dagslys

Så hvorfor gjør Facebook dette? Vår første tanke da vi oppdaga dette var “shit – nå kan alle se hvordan vi annonserer”, og kjente at dette var både avslørende og invaderende. Men vi har jo ingenting å skjule! Og det er vel akkurat derfor Facebook gjør dette, fordi innhold som bør skjules heller ikke skal ligge på Facebook. Vi heier på åpen og ærlig kommunikasjon, og på dagslys i alle kanaler.

Vår andre tanke var “oi, dette er spennende” for nå kan vi lære av bedrifter og organisasjoner vi virkelig ser opp til! Også kan vi snoke på de vi ikke ser opp til, men som samtidig har vist seg å være ganske rå på digital markedskommunikasjon; Hva annonserer ISIS, Donald Trump eller Klu Klux Klan med og hvordan gjør de det?

The Donald

Facebook gjør dette for å forhindre at plattformen blir brukt som et politisk virkemiddel. 7. mai 2018 innførte de derfor en ny funksjon i USA, Storbritannia og Brasil: alle annonser relatert til politikk eller saker av nasjonal betydning, skal ha informasjon om hvem som har betalt for dem. Facebook går faktisk så langt at de også viser rekkevidden, alder, geografi og kjønn for annonsen.

Så hvor mange annonser kjører Donald Trump akkurat nå? I skrivende stund kjører Donald Trump intet mindre enn 4900 forskjellige annonser på Facebook. Blant annet samler han underskrifter for å bygge den berømte muren mot Mexico. Nysgjerrigheten vår vant, og vi MÅTTE trykke på linken for å se hva som skjedde, og vipps hadde vi underskrevet – Ett klikk på Facebook! Deadline Media er altså FOR bygging av mur mot Mexico. Not.

Hva skjer i Norge?

I skrivende stund er ingen av de norske partiene særlig aktive på betalt innhold. Høyre har ingen annonser, Arbeiderpartiet har to, og ingen av de to partilederne har aktive annonser. Norske sider ikke er underlagt Facebooks krav om merking av hvem som har betalt for innholdet, ei heller kan man se annonseresultater. Enda. Men Facebook ruller som regel ut nye funksjoner stykkevis og delt, og følger de denne trenden blir vi ikke overrasket om dette også kommer til Norge snart. Det blir uansett spennende å følge med på “info og annonser” på neste års kommune -og fylkestingsvalg. Mer info om politiske annonser finner du her.

Betalt er bra, men…

– Vi tenker uansett at ærlige, engasjerende budskap som sprer seg organisk er det som skaper mest verdi og resultater i lengden. Dette lykkes man med hvis man kjenner målgruppen sin og er bevisst budskapet man ønsker å formidle.

“The beauty of me is that I’m very rich.”

Vell, vi skulle ønske det gjaldt oss også, Donald. Men vi får heller støtte oss til gresshoppen og si “hvorfor være stor når man er lykkelig som liten?” og heller være det – med annonser med organisk innhold, vettet og integriteten i behold.

MELD DEG PÅ VÅRT NYHETSBREV

So Me is So Hard

Sosial?

SoMe er forkortelsen for sosiale medier, men forkortelsen fanger også essensen av det som har blitt resultatet for så mange – me! me! me! (ikke meme altså, som vi ser så mye av på dette internettet for tiden), men – MEG! MEG! MEG! Hvorfor snakker så mange bare om seg selv på sosiale medier? Har man misforstått hele poenget? Det heter tross alt sosiale medier.

“Sosiale ferdigheiter er lært sosial åtferd som gjer det mogleg for ein person å samhandle positivt med andre. Sosiale ferdigheiter handlar om å aktivt dekke eigne sosiale behov og nå eigne mål, utan at dette går utover andre” (www.snl.no)

Samhandle altså.
Positivt.

Er det positivt når lokale kafeen peprer ut “dagens” fire ganger om dagen, uten å spørre hva folk har lyst på? Er det samhandlende? Nei, det er hverken positivt eller samhandlende å presentere udelikate matbilder på matretter ingen har spurt etter i tide og utide.

Hvorfor er det ingen som snakker med folk lengre?

Det er jo nettopp det Facebook også lurer på, og dersom du ikke har gravd deg fullstendig ned i papiraviser den siste tiden, så har du hørt at Mark Zuckerberg (sjefen over Facebook, red.anm.) har trikset med algoritmene sine igjen – men hva betyr det egentlig?

For deg som privatperson betyr det av du får mindre oppdateringer fra bedriftene og organisasjonene du følger i nyhetsfeeden din, og mer fra venner, grupper og arrangementer, noe de fleste synes er bra.

For deg som bedrift betyr det at du må skjerpe deg!
Nå vektlegges interaksjon og samhandling mellom mennesker, og det betyr at du må begynne å snakkemed følgerne dine, ikke til dem. Høres det slitsomt ut? … Toveiskommunikasjon. D I A L O G.

Slapp av og fortvil ikke, her kommer noen tips:
  • Få følgerne dine til å snakke med deg og med hverandre. Det eneste du trenger å gjøre er å legge ut innlegg som engasjerer! Lett, ikke sant?
  • Lag egne grupper basert på for eksempel interessefelt, geografi eller liknende, og skap et internt nettverk, der de kan snakke med hverandre om sammenfallende interesser – gruppa går etterhvert av seg selv! Superenkelt!
  • Få følgerne dine til å dele innhold på vegne av deg. Okei, nå begynner det å bli avansert her – men sannheten er jo at du vil aldri klare å lage bedre reklame enn det fornøyde kunder gjør – så det er like vanskelig som det er enkelt, ha fornøyde kunder – og oppfordre dem til å dele sine opplevelser!

Endringskompetanse er et fint ord, og når vi snakker om memes…

Me-men, fra spøk til side:
I vår digitale hverdag er det helt avgjørende å ha både endringsevne- og ikke minst; vilje, når eksterne premissgivere som Facebook, Google, nettsideleverandør eller andre plutselig endrer spillereglene.

Evne kan kjøpes, men vilje må komme innenfra.Så her er det bare å legge gamle kunster på hylla, og finne på nye triks! Du trenger ikke finne på helt nye triks heller, du må bare tilpasse deg formatet du publiserer på, budskapet kan være det samme! 

Vi leverer strategi og innhold til sosiale medier, men viljen må du levere selv!
MELD DEG PÅ VÅRT NYHETSBREV

Hverdagsutgaven

“Alle dessa dagar som kom og gick, inte visste jag att det var livet”

Et kjent sitat som er alt for hyppig distribuert på wallsickers over det ganske land, av Stig Johansson. Men dog må vi innrømme at det er noe sannhet i denne utslitte klisjeen av en setning. Og nettopp derfor tenkte vi å fortelle litt om vår hverdag og livet i deadline den siste tiden.

Enda en premiere

Forrige nyhetsbrev handlet jo om vår kortfilmpremiere. Men jammen har vi ikke vært involvert i enda en premiere – denne gangen på TV. Vår fotograf og klipper Kevin har jobbet lenge sammen med Polarfox Filmproduction og regissør Gunnar Sohlberg Hagen på dokumentarfilmen om flyulykken på Helgeland for 30 år siden. Du kan se hele filmen på NRK nettTV nå, hvis du ikke fikk den med deg da den gikk i beste sendetid på 30årsmarkeringen for ulykken 6. mai i år.

Fæsterålen
Fæsterålen nærmer seg med stromskritt og prosjektleder Henriette jobber på spreng med å få på plass de siste artistene. Se hele line-up´en her og kjøp billetter før det er for seint!

Sist men ikke minst: møt vår nye kreative leder!

Martin Meisterlin kommer fra stillingen som salgssjef i Andøyposten, Vesteraalens Avis, Sortlandsavisa og VOL. I tillegg er han stand-up komiker, filmstjerne og relativt sprek (skal vi tro på oppdateringer i sosiale medier). På bildet ser vi han i full vigør som konferansier – noe han også mestrer over gjennomsnittet bra. Vi gleder oss altså stort til å jobbe med denne karen, og om du vil ha et ord med han, så er hans flonka nye epostadresse martin@deadlinemedia.no

Carpe diem!

Premiereutgaven

Hurra!

I dag sprettes champagnen, for i dag er det premiere på kortfilmen Hermann, skrevet og regissert av vår egen Tord T. Olsen og produsert av Deadline Media!

Og med produsert, mener vi PRODUSERT!
Vi har gjort så og si alt selv, fra snekring av vegger til knusing av vegger, filming såklart, casting – vi har til og med ansatte som medvirker i filmen! Klipp, rigging, grading, handling, fiksing, lyssetting… lista er eviglang, men derfor er det også så himla stas at filmen slippes i dag, på selveste  Barnefilmfestivalen i Kristiansand. Tord er selvfølgelig på plass, følg med på Instagram for updates!

TORD OM HERMANN
Hermann er en kortfilm som tar for seg barns første forelskelse og hva det gjør med hodene våre. Det er så mange ting fra min egen barndom hvor man gjorde helt syke ting for å imponere damene. Samtidig er jeg nesten hundre prosent sikker på at det jeg gjorde ikke hadde noen innvirkning hverken for eller imot. Så det er jo det denne filmen tar for seg.

Det er alltid moro å lage film i Nord-Norge for det er alltid et fryktelig stort spørsmål om vær. Dermed blir prosessen ekstra spennende. Det kan se ut som vi var veldig heldig med været, men de fleste dagene var det 5 grader og overskya. Heldigvis hadde vi noen innescener. Og heldigvis hadde vi et par skyfrie soldager hvor vi fikk vist fram landsdelen fra sin aller vakreste side. Selve innspillingen gikk over 9 dager, men vi hadde noen dager før det, hvor vi bygget alt av rekvisita etc. Vi hadde stort sett alt selv, så det var faktisk fotografen og regissøren som unaturlig nok bygde det meste.

Jeg tror det beste øyeblikket var da jeg så hvor nydelig bildene ble. Det er helt utrolige omgivelser, og fine karakterer i filmen, så sammen ble det veldig fint. Det var også veldig morsomt å kjøre traktor.Vi hadde heldigvis ingen store kriser underveis, annet enn at vi snubla litt her og der og var sent ute med det meste. Alle deler kunne vært bedre planlagt, men sånn er det når budsjettet er på et minimum. Jeg er veldig fornøyd med crewet. Det er helt sykt høy produksjonsverdi og det er nesten ikke til å forstå at vi var så få mennesker som jobbet med den, med et så lite budsjett. En film som dette har fort et budsjett på over 1,5 millioner. Vi måtte klare oss med én tredel av det.

Filmen skal distribueres så bredt som mulig. Vi kommer tilbake til alle stedene filmen skal vises, og når.

Vi gleder oss veldig til å endelig kunne vise hva vi har jobbet så mye med!

Og mens du venter på å få se Hermann, kan du kose deg med denne bakomfilmen:

Da gjenstår det bare å sprette korka og ønske alle ei sabla fin helg
– det skal vi hvertfall ha!

Tørr du?

TØRR DU?
Å filme eller å ikke filme?
Det er spørsmålet.
Vi filmer.
Vi jobber med film.
Vi vet at nøkkelen til engasjement er gode historier.
Vi vet at folk ikke leser.
De ser.
Vi vet:
Å filme er svaret.
TØRR DU LA VÆR?
La oss fortelle din.
Til din målgruppe.
2018 kan bli ditt år.
Året du tar din virksomhet til neste nivå.
La oss skape engasjement sammen!

Julebrevet 2017

Året som har gått har vært spennende, utfordrende og artig!

Her er årets showreel

Vi er 25 år!
Nå kan vi med rette kalle oss for et av Norges eldste produksjonsselskap! Vi har også avsluttet det like lange samarbeidet med TV2, og du kan se vår hyllest til samarbeidet med TV2 på vår YouTube-kanal her – og følg oss gjerne!

Vi har vunnet Emmy
På oppdrag fra Imaginary Forces produserte vi deler av den Emmyvinnende dokumentaren Sonic Sea, som handler om at menneskeskapt støy i havet er en trussel for livet under vann.

Vi vant pris på Tromsø Internasjonale Filmfestival
Deadline Media vant Skårungeprisen på TIFF for filmen St. Elliot, regisert av vår egen Tord Theodor Olsen, produsert av Deadline Media. Se teaser på vår Vimeoside her.

Vi har flyttet
Er du i Bodø? Kom på besøk i våre nye lokaler i 3. etasje i Storgata 60! Vi pusser opp, så det er litt kaos, men vi har en flonka ny moccamaster som (nesten) alle har lært seg å bruke.

Eget eventselskap
Vi har ideene, utstyret og folkene, alt du trenger å gjøre er å møte opp!
Følg oss på sosiale medier og se våre eventer på www.deadlinevent.no

Vi har fått ny lærling
Som en av få mediebedrifter er vi lærlingbedrift. Robin var en av de første som fikk lærlingplass etter endt utdannelse på Media og Kommunikasjon. Han er nå ansatt som fotograf og altmuligekspert.
Roger startet hos oss i høst som fotograflærling.

Noen kom og noen gikk
Henriette startet som prosjektleder i starten av året, og i november fikk vi Katrine med på laget. Therese og Caroline har takket ja til nye utfordringer, og vi ønsker dem begge lykke til!
Trenger du en boost i markedsføringen, eller har du et filmprosjekt på gang? Ta kontakt med oss!
Katrine // 924 02 890 // katrine@deadlinemedia.no
Henriette // 971 55 638 // henriette@deadlinemedia.no

Fæsterålen
Festivalen i Vesterålen arrangeres av Deadline Event og her kan du se noen magiske øyeblikk fra årets festival:

2018 – dette skal skje

De gode historiene
Vi skal fortsette å gjøre vårt beste for at våre kunder får formidlet sitt budskap gjennom å visualisere og fortelle deres historier til rett publikum.

Du kan vinne tjenester for 250 000 kr!
Vi jobber med et spennende prosjekt sammen med flere kreative bedrifter i Nord-Norge som heter Skallebanken, der en bedrift eller et prosjekt kan vinne kreative tjenester for 250 000 kr.

Filmpremiere
Vi skal ha premiere på barnefilmen Herman, som er skrevet og produsert av oss, med Tord i spissen.

Filmproduksjon og markedskommunikasjon
Vi skal fortsette å utvikle oss faglig og være akkurat passe gal, for å kunne tilby de beste tjenestene innen filmproduksjon og markedskommunikasjon.

Takk til våre fantastiske kunder som stoler på oss og gir oss nye opplevelser og ny kunnskap hver dag.

Takk til våre samarbeidspartnere og frivillige som stiller opp og holder humøret oppe seint og tidlig.

Takk til alle som følger oss og viser interesse for det vi gjør.

MELD DEG PÅ VÅRT NYHETSBREV