Loading...

So Me is So Hard

Sosial?

SoMe er forkortelsen for sosiale medier, men forkortelsen fanger også essensen av det som har blitt resultatet for så mange – me! me! me! (ikke meme altså, som vi ser så mye av på dette internettet for tiden), men – MEG! MEG! MEG! Hvorfor snakker så mange bare om seg selv på sosiale medier? Har man misforstått hele poenget? Det heter tross alt sosiale medier.

“Sosiale ferdigheiter er lært sosial åtferd som gjer det mogleg for ein person å samhandle positivt med andre. Sosiale ferdigheiter handlar om å aktivt dekke eigne sosiale behov og nå eigne mål, utan at dette går utover andre” (www.snl.no)

Samhandle altså.
Positivt.

Er det positivt når lokale kafeen peprer ut “dagens” fire ganger om dagen, uten å spørre hva folk har lyst på? Er det samhandlende? Nei, det er hverken positivt eller samhandlende å presentere udelikate matbilder på matretter ingen har spurt etter i tide og utide.

Hvorfor er det ingen som snakker med folk lengre?

Det er jo nettopp det Facebook også lurer på, og dersom du ikke har gravd deg fullstendig ned i papiraviser den siste tiden, så har du hørt at Mark Zuckerberg (sjefen over Facebook, red.anm.) har trikset med algoritmene sine igjen – men hva betyr det egentlig?

For deg som privatperson betyr det av du får mindre oppdateringer fra bedriftene og organisasjonene du følger i nyhetsfeeden din, og mer fra venner, grupper og arrangementer, noe de fleste synes er bra.

For deg som bedrift betyr det at du må skjerpe deg!
Nå vektlegges interaksjon og samhandling mellom mennesker, og det betyr at du må begynne å snakkemed følgerne dine, ikke til dem. Høres det slitsomt ut? … Toveiskommunikasjon. D I A L O G.

Slapp av og fortvil ikke, her kommer noen tips:
  • Få følgerne dine til å snakke med deg og med hverandre. Det eneste du trenger å gjøre er å legge ut innlegg som engasjerer! Lett, ikke sant?
  • Lag egne grupper basert på for eksempel interessefelt, geografi eller liknende, og skap et internt nettverk, der de kan snakke med hverandre om sammenfallende interesser – gruppa går etterhvert av seg selv! Superenkelt!
  • Få følgerne dine til å dele innhold på vegne av deg. Okei, nå begynner det å bli avansert her – men sannheten er jo at du vil aldri klare å lage bedre reklame enn det fornøyde kunder gjør – så det er like vanskelig som det er enkelt, ha fornøyde kunder – og oppfordre dem til å dele sine opplevelser!

Endringskompetanse er et fint ord, og når vi snakker om memes…

Me-men, fra spøk til side:
I vår digitale hverdag er det helt avgjørende å ha både endringsevne- og ikke minst; vilje, når eksterne premissgivere som Facebook, Google, nettsideleverandør eller andre plutselig endrer spillereglene.

Evne kan kjøpes, men vilje må komme innenfra.Så her er det bare å legge gamle kunster på hylla, og finne på nye triks! Du trenger ikke finne på helt nye triks heller, du må bare tilpasse deg formatet du publiserer på, budskapet kan være det samme! 

Vi leverer strategi og innhold til sosiale medier, men viljen må du levere selv!
MELD DEG PÅ VÅRT NYHETSBREV
2018-11-29T13:12:40+00:00