Loading...

Hva gjør du nå, Donald Trump?

Nå kan du se annonsene til alle sider på Facebook – helt uten å være logget inn. Se hva konkurrenten din gjør, bli inspirert – men kanskje aller viktigst: Finn ut hva Donald Trump holder på med om dagen!

hva gjør du nå, donald trump
Se alle aktive annonser for en side

Du kan altså sjekke konkurrentene dine, eller rett og slett bli inspirert av de beste – hvordan  kjører de annonsene sine? Hvilken type innhold bruker de? Hva vektlegger de i kommunikasjonen? Og det er svært enkelt, bare gå inn på den siden du ønsker å se på, og klikk på fanen “info og annonser”. Da får du opp alle aktive annonser for siden. Du kan ikke se målretting eller reaksjoner/kommentarer.

skjermdump facebook informasjon og annonser
Dagslys

Så hvorfor gjør Facebook dette? Vår første tanke da vi oppdaga dette var “shit – nå kan alle se hvordan vi annonserer”, og kjente at dette var både avslørende og invaderende. Men vi har jo ingenting å skjule! Og det er vel akkurat derfor Facebook gjør dette, fordi innhold som bør skjules heller ikke skal ligge på Facebook. Vi heier på åpen og ærlig kommunikasjon, og på dagslys i alle kanaler.

Vår andre tanke var “oi, dette er spennende” for nå kan vi lære av bedrifter og organisasjoner vi virkelig ser opp til! Også kan vi snoke på de vi ikke ser opp til, men som samtidig har vist seg å være ganske rå på digital markedskommunikasjon; Hva annonserer ISIS, Donald Trump eller Klu Klux Klan med og hvordan gjør de det?

The Donald

Facebook gjør dette for å forhindre at plattformen blir brukt som et politisk virkemiddel. 7. mai 2018 innførte de derfor en ny funksjon i USA, Storbritannia og Brasil: alle annonser relatert til politikk eller saker av nasjonal betydning, skal ha informasjon om hvem som har betalt for dem. Facebook går faktisk så langt at de også viser rekkevidden, alder, geografi og kjønn for annonsen.

Så hvor mange annonser kjører Donald Trump akkurat nå? I skrivende stund kjører Donald Trump intet mindre enn 4900 forskjellige annonser på Facebook. Blant annet samler han underskrifter for å bygge den berømte muren mot Mexico. Nysgjerrigheten vår vant, og vi MÅTTE trykke på linken for å se hva som skjedde, og vipps hadde vi underskrevet – Ett klikk på Facebook! Deadline Media er altså FOR bygging av mur mot Mexico. Not.

Hva skjer i Norge?

I skrivende stund er ingen av de norske partiene særlig aktive på betalt innhold. Høyre har ingen annonser, Arbeiderpartiet har to, og ingen av de to partilederne har aktive annonser. Norske sider ikke er underlagt Facebooks krav om merking av hvem som har betalt for innholdet, ei heller kan man se annonseresultater. Enda. Men Facebook ruller som regel ut nye funksjoner stykkevis og delt, og følger de denne trenden blir vi ikke overrasket om dette også kommer til Norge snart. Det blir uansett spennende å følge med på “info og annonser” på neste års kommune -og fylkestingsvalg. Mer info om politiske annonser finner du her.

Betalt er bra, men…

– Vi tenker uansett at ærlige, engasjerende budskap som sprer seg organisk er det som skaper mest verdi og resultater i lengden. Dette lykkes man med hvis man kjenner målgruppen sin og er bevisst budskapet man ønsker å formidle.

“The beauty of me is that I’m very rich.”

Vell, vi skulle ønske det gjaldt oss også, Donald. Men vi får heller støtte oss til gresshoppen og si “hvorfor være stor når man er lykkelig som liten?” og heller være det – med annonser med organisk innhold, vettet og integriteten i behold.

MELD DEG PÅ VÅRT NYHETSBREV
2018-11-30T11:12:03+00:00